•  
  •  
 

Abstract

Several recent technological advancements are substantially altering how we interact with urban spaces. The existing physical space as we know it now encompasses a plethora of emerging realities into which we shift in and out, resulting in what is called Hybrid Spaces. Augmented Reality (AR) today gives way to forms of hybrid realities that are accessible through our handheld devices, and which allow us to engage with our physical reality in a new way. These devices allow us to access and view digital information that is saturating our urban spaces, and yet appear invisible to the naked eye. When this information is localized, it can be used to augment physical space with virtual overlays. These augmentations may become physically linked to the environment, establishing virtual landmarks that could only be accessed via these handheld or wearable digital portals through digital applications. This gives way to new forms of engaging in real-time with our socio-cultural daily activities. The literature shows that urban space is reimagined through augmented reality (AR) which plays a significant role in introducing new augmented “places” supporting our physical ones as hybrid realities. This paper, accordingly, investigates the notion of location-based AR experiences on landmarks in the urban space in accordance with our spatial memory, and how augmented reality through mobile devices, plays an important role as a gateway between our physical space and the virtual one. It also seeks to understand how these augmentations might insert and employ symbolic or personal meanings to the space, based on our different interpretations. In doing so, we conducted an integrative analytical review of the most recent literature, to study the forms of augmentations in multiple cities, and how they are used as agents in our spatial experience. The paper then introduced a framework that could be used to assess users’ satisfaction and the design considerations of the AR spatial experience. Finally, the paper adopts a few recent AR practices to be assessed by the proposed framework.

Keywords

Hybrid Space, Augmented Reality, Virtual, Landmarks, Mediating.

الملخص (Abstract in Arabic)

تعمل العديد من التطورات التكنولوجية الحديثة على تغيير كبير في كيفية تفاعلنا مع الفراغات الحضرية. يشمل الفراغ المادي الحالي كما نعرفه الآن عددًا كبيرًا من الحقائق الناشئة التي نتحول إليها ونخرج منها، مما يؤدي إلى ما يسمى بالفراغات الهجينة. ويفسح الواقع المعزز اليوم المجال لأشكال من العوالم الهجينة التي يمكن الوصول إليها من خلال أجهزتنا المحمولة، والتي تسمح لنا بالتفاعل مع واقعنا المادي بطريقة جديدة. تسمح لنا هذه الأجهزة بالوصول إلى المعلومات الرقمية التي تشبع فراغاتنا الحضرية وعرضها، ومع ذلك تبدو غير مرئية بالعين المجردة. عندما يتم ترجمة هذه المعلومات محليا، يمكن استخدامها لتعزيز الفراغ المادى باستخدام التراكبات الافتراضية. قد تصبح هذه التعزيزات مرتبطة ماديًا بالبيئة، مما يؤدي إلى إنشاء معالم افتراضية لا يمكن الوصول إليها إلا عبر هذه البوابات الرقمية المحمولة أو القابلة للارتداء من خلال التطبيقات الرقمية. ويفسح هذا المجال لأشكال جديدة من الانخراط بطريقة متزامنة مع أنشطتنا الاجتماعية والثقافية اليومية. تُظهر الأدبيات أن الفراغ الحضري يعاد تخيله من خلال الواقع المعزز الذي يلعب دورًا مهمًا في تقديم "أماكن" جديدة معززة تدعم أماكننا المادية باعتبارها عوالم هجينة. ووفقًا لذلك، تبحث هذه الورقة البحثية في فكرة تجارب الواقع المعزز القائمة على الموقع وتأثيرها على المعالم في الفراغ الحضري وفقًا لذاكرتنا المكانية، وكيف يلعب الواقع المعزز من خلال الأجهزة المحمولة دورًا مهمًا كبوابة بين فراغاتنا المادية والفراغ الافتراضي. كما يسعى إلى فهم كيف يمكن لهذه التعزيزات أن تُدخل وتوظف معاني رمزية أو شخصية في الفراغ، بناءً على تفسيراتنا المختلفة. وقد أجرينا فى هذا الإطار مراجعة تحليلية تكاملية لأحدث الأدبيات لدراسة أشكال التعزيزات في مدن عدة، وكيفية استخدامها كوكلاء في تجربتنا المكانية. وقد قدم البحث بعد ذلك إطارًا يمكن استخدامه لتقييم رضا المستخدمين واعتبارات التصميم للتجربة المكانية للواقع المعزز. ثم تخلص الورقة البحثية إلى تبنى بعض ممارسات الواقع المعزز الحديثة ليتم تقييمها من خلال الإطار المقترح.

الكلمات الدالة (Keywords in Arabic)

الفراغ الهجين، الواقع المعزز، الافتراضية، المعالم، الوساطة الرقمية.

Disciplines

Architecture | Arts and Humanities | Education | Engineering

Article Language

English

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.