Abstract
Virtual Reality (VR) systems have been commonly used in the game and entertainment industries and are also increasingly explored in architecture and urban planning. They assist designers to communicate design ideas to a wider public and can engage them in the design processes. In this paper, we explore gaming environments to allow users to learn about smart city applications, such as innovative mobility approaches, urban farming, drone delivery, etc. The project is part of a real-world project for a future city for 50,000 inhabitants in the European side of Istanbul, Turkey. VR technologies can offer a testing ground for testing ideas, simulating performance, crowdsourcing ideas, before building the actual city physically. Gaming incentivizes citizens to participate in the design process, and the data collected provides a significant feedback loop to shape the city of the future. Citizens can immerse themselves in the VR environment, and experience the design via four circulation modes, e.g., walking, biking, driving, and flying. They allow users to explore novel circulatory approaches within new and innovative city arteries. Indeed, the design of the city accommodates a portfolio of mobility options, and the gamification allows testing pioneering designs, e.g., parallel streets for pedestrians, vehicles, etc. Furthermore, the game allows users to collect points when engaging in smart city topics, such as urban farming, solar energy usage, carbon neutrality, etc. Feedback loop that helps to iterate on the design. The project consists of three phases, a. an immersive VR version of the city experienced on head-mounted-displays, b. edutainment and the gamification of the city, and c. the integration of the digital version of the city into Meta’s multi-user space. In the paper, we present early findings of the project, the methods/tools explored, and discuss the utility of VR technologies in the design processes of architecture and urban planning.
Keywords
Gamification, smart city, mobility, VR, carbon neutralization.
الملخص (Abstract in Arabic)
تم استخدام أنظمة الواقع الافتراضي بشكل شائع في صناعات الألعاب والترفيه، كما يتم استكشافها بشكل متزايد في مجال العمارة والتخطيط الحضري. فهذه الأنظمة تساعد المصممين على إيصال أفكار التصميم إلى جمهور أوسع وإشراكهم في عمليات التصميم. نستكشف في هذه الورقة البحثية بيئات الألعاب للسماح للمستخدمين بالتعرف على تطبيقات المدن الذكية مثل أساليب التنقل المبتكرة والزراعة الحضرية والتسليم عن طريق طائرات بدون طيار، وما إلى ذلك. هذا المشروع هو جزء من مشروع واقعى لمدينة مستقبلية تسع ٥٠٠٠٠ نسمة في الجانب الأوروبي من اسطنبول بتركيا. ويمكن لتقنيات الواقع الافتراضي أن تقدم فرصة لاختبار الأفكار ومحاكاة الأداء وأفكار التعهيد الجماعي قبل بناء المدينة فعليًا. فالألعاب تعمل على تحفيز المواطنين على المشاركة في عملية التصميم، وتوفر البيانات التي يتم جمعها حلقة ملاحظات وتغذية مرتجعة هامة لتشكيل مدينة المستقبل. يمكن للمواطنين الانغماس في بيئة الواقع الافتراضي وتجربة التصميم من خلال أربعة أشكال للحركة، مثل المشي وركوب الدراجات والقيادة والطيران. فهى تتيح للمستخدمين استكشاف طرق جديدة للحركة داخل شرايين المدينة الجديدة والمبتكرة. وفي الواقع، فإن تصميم المدينة يستوعب مجموعة من خيارات التنقل ويسمح نظام الألعاب باختبار التصميمات الرائدة، على سبيل المثال، الشوارع الموازية للمشاة والمركبات وما إلى ذلك. علاوة على ذلك، تتيح اللعبة للمستخدمين جمع النقاط عند الانخراط في مواضيع المدينة الذكية، مثل الزراعة الحضرية واستخدام الطاقة الشمسية وتحييد الكربون، وما إلى ذلك. يتكون المشروع من ثلاث مراحل: ١. نسخة واقع افتراضى غامرة للمدينة تختبر بواسطة شاشات عرض مثبتة على الرأس، ٢. التعليم الترفيهي و"تلعيب" المدينة، و٣. دمج النسخة الرقمية للمدينة في مساحة Meta متعددة المستخدمين. يقدم البحث النتائج المبدئية للمشروع والطرق والأدوات التي تم استكشافها ومناقشة فائدة تقنيات الواقع الافتراضي في عمليات تصميم العمارة والتخطيط الحضري.
الكلمات الدالة (Keywords in Arabic)
التلعيب، المدن الذكية، التنقل، الواقع الافتراضى، تحييد الكربون .
Disciplines
Architecture | Arts and Humanities | Education | Engineering
Recommended Citation
ÖZDEN, SUEDANUR; ARSLANTÜRK, ESRA; SENEM, MEHMET; and AS, İMDAT
(2023)
"GAMIFICATION IN URBAN PLANNING - EXPERIENCING THE FUTURE CITY,"
Architecture and Planning Journal (APJ): Vol. 28:
Iss.
3, Article 44.
DOI: https://doi.org/10.54729/2789-8547.1239
Article Language
EnglishIncluded in
Architecture Commons, Arts and Humanities Commons, Education Commons, Engineering Commons