•  
  •  
 

Abstract

It is widely acknowledged that passive, non-immersive strategies of teaching adopted in history classes in Lebanon do not offer the right platform for knowledge retention in students. With that said, virtual reality and the use of Metaverse as a pedagogical approach is prophesied as the most apt to invoke a positive attitude from children towards the topic being studied, and thus, in this case, it increases their awareness of the existing built heritage they live amidst. This research sets out from a recent project implemented by Beirut Arab University, together with three UN agencies. The latter aimed for “developing children emotional attachment to the territory of Beirut Blast through activating their participation in the construction of cognitive maps by playing with spatial maps strategically designed in a game environment”. A thorough assessment of the outcomes of the activities implemented throughout the project, including the executed physical models and game boards that simulate myriad neighborhoods in Beirut, is carried out, followed by an analytical comparison of these outcomes with those from using the proposed innovative digital tools. A pilot study is conducted on Martyr’s square to assess how virtual tools can enhance the sensory experience and perception of the built space, making youth active learners rather than passive. It illustrates how introducing children to educating architecture from a young age not only nurtures their awareness of their local neighborhoods, but also generates responsible citizens. The outcome of this study can be divided over a timeline of past, present, and future. The virtual recreation of old Beirut aims to enhance the virtual learning experience as opposed to that from books and chalkboards. Children are expected to formulate a better understanding of their heritage, become more attached to the remnants of the latter, and set out to customize the reality to their preferences or vision of how a better, sustainable Beirut looks like.

Keywords

Metaverse, Pedagogy, History, Heritage, Beirut.

الملخص (Abstract in Arabic)

من المسلم به على نطاق واسع أن استراتيجيات التدريس السلبية وغير التفاعلية المعتمدة في تدريس التاريخ في لبنان لا توفر المنصة المناسبة للاحتفاظ بالمعرفة لدى الطلاب. وفى هذا الإطار، يعتقد أن الواقع الافتراضي واستخدام الميتافرس يمكن اعتمادهما كنهج تربوي باعتبارهما الأكثر ملاءمة لاستحضار موقف إيجابي لدى الأطفال تجاه الموضوع قيد الدراسة، وبالتالي في هذه الحالة ، فإنه يزيد من وعيهم بالتراث المبني الحالي يعيشون فيه. ينطلق هذا البحث من مشروع حديث نفذته جامعة بيروت العربية بالاشتراك مع ثلاث وكالات تابعة للأمم المتحدة. وقد هدفت الوكالات إلى "تنمية ارتباط الأطفال العاطفي بإقليم انفجار بيروت من خلال تفعيل مشاركتهم في بناء الخرائط المعرفية من خلال اللعب بالخرائط المكانية المصممة بشكل استراتيجي في بيئة ألعاب". تم إجراء تقييم شامل لنتائج الأنشطة المنفذة خلال المشروع، بما في ذلك النماذج المادية المنفذة ولوحات الألعاب التي تحاكي عددًا لا يحصى من الأحياء في بيروت، تلتها مقارنة تحليلية لهذه النتائج مع تلك الناتجة عن استخدام الأدوات الرقمية المبتكرة المقترحة. تم إجراء دراسة تجريبية في ساحة الشهيد لتقييم كيف يمكن للأدوات الافتراضية تعزيز التجربة الحسية وإدراك الفراغ المبني، مما يجعل الشباب المتعلمين نشطين بدلاً من متعلمين سلبيين. وضحت الدراسة كيف أن تعريف الأطفال بتعليم العمارة منذ الصغر لا ينمي وعيهم بأحيائهم المحلية فحسب، بل يولد أيضًا مواطنين مسؤولين. يمكن تقسيم نتائج هذه الدراسة على جدول زمني يشمل كلا من الماضي والحاضر والمستقبل. وقد هدفت عملية إعادة التصور الافتراضي لبيروت القديمة إلى تعزيز تجربة التعلم الافتراضي بدلاً من تجربة الكتب والسبورات التقليدية. يُتوقع من الأطفال صياغة فهم أفضل لتراثهم، وأن يصبحوا أكثر ارتباطًا ببقايا هذا الأخير، ويشرعوا في تخصيص الواقع وفقًا لتفضيلاتهم أو رؤيتهم لكيفية ظهور بيروت بشكل أفضل ومستدام.

الكلمات الدالة (Keywords in Arabic)

الميتافرس، علم أصول التدريس، التاريخ، التراث، بيروت.

Disciplines

Architecture | Arts and Humanities | Education | Engineering

Article Language

English

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.