Abstract
This paper reviews existing research on the use of immersive technologies, Virtual Reality in particular, in various stages of the architectural design process. Nine research papers were systematically reviewed and analyzed. They were filtered down by using the keywords: ‘Virtual/Augmented Reality, Architectural Education, Gravity Sketch, Unity and Virtual Environments’ from two main databases that focus on digital and computer-aided design research: Cumulative Index about publications in Computer Aided Architectural Design (CuminCAD) and Elsevier's abstract and citation database (Scopus). The selection of papers was filtered down based on relevant approaches which investigate architectural design, creative thinking and teaching methodology using immersive technologies. Another criterion applied to the filtering process of the research papers is the exploration and integration process of new tools and overlapping external software to aid the existing workflow of the user. Our findings explore the evolution of immersive tools to highlight the advantages and disadvantages of virtual reality-based software and hardware, as a creative development tool in the field of education and practice. This paper also proposes a novel teaching methodology that incorporates immersive technologies in the early design phase of architectural education.
Keywords
Virtual Reality; Architectural Education; Gravity Sketch; Unity; Virtual Environments.
الملخص (Abstract in Arabic)
تستعرض هذه الورقة الوضع القائم فى الأبحاث التى تتناول استخدام التقنيات الغامرة، والواقع الافتراضي على وجه الخصوص، في مراحل مختلفة من عملية التصميم المعماري. تمت مراجعة وتحليل تسع أوراق بحثية بشكل منهجي، وتمت تصفية الأوراق باستخدام الكلمات المفتاحية التالية: "الواقع الافتراضي/ المعزز، والتعليم المعمارى، برنامج جرافيتي سكتش، برنامج يونيتى، والبيئات الافتراضية"، وذلك من خلال قاعدتي بيانات رئيسيتين تركزان على أبحاث التصميم الرقمي بمساعدة الكمبيوتر: الفهرس التراكمي حول المنشورات في التصميم المعماري بمساعدة الكمبيوتر (كيومنكاد) وقاعدة بيانات سكوبس للملخصات والاستشهادات التابعة لـ"السيفير". وتمت تصفية عملية اختيار الأوراق البحثية بناءً على الأساليب ذات الصلة التي تبحث في التصميم المعماري والتفكير الإبداعي ومنهجية التدريس باستخدام التكنولوجيا الغامرة. وكان المعيار الآخر المطبق على عملية تصفية الأوراق البحثية هو عملية الاستكشاف والتكامل للأدوات الجديدة والبرمجيات الخارجية المتداخلة لمساعدة سير العمل الحالي للمستخدم. وتدور نتائج البحث على استكشاف تطور الأدوات الغامرة لتسليط الضوء على مزايا وعيوب البرامج والأجهزة القائمة على الواقع الافتراضي كأداة تطوير إبداعية في مجال التعليم والممارسة. وتقترح هذه الورقة البحثية أيضًا منهجية تدريس جديدة تتضمن تقنيات غامرة في مرحلة التصميم المبكرة للتعليم المعماري.
الكلمات الدالة (Keywords in Arabic)
الواقع الافتراضي، التعليم المعمارى، برنامج جرافيتي سكتش، برنامج يونيتى، البيئات الافتراضية.
Disciplines
Architecture | Arts and Humanities | Education | Engineering
Recommended Citation
AL-SUWAIDI, MOHAMMED FARAJ; AGKATHIDIS, ASTERIOS; HAIDAR, ADONIS; and LOMBARDI, DAVIDE
(2023)
"APPLICATION OF IMMERSIVE TECHNOLOGIES IN THE EARLY DESIGN STAGE IN ARCHITECTURE EDUCATION - A SYSTEMATIC REVIEW,"
Architecture and Planning Journal (APJ): Vol. 28:
Iss.
3, Article 27.
DOI: https://doi.org/10.54729/2789-8547.1222
Article Language
EnglishIncluded in
Architecture Commons, Arts and Humanities Commons, Education Commons, Engineering Commons