Abstract
To represent design, both physical and digital models are utilized in the process. However, they usually don't function in unison. In order to synchronize these two types of models, the changes made in one model are generally translated into the other one later. This study intends to provide a conceptual framework for a simultaneous and synchronized model for the use of material, structure, and performance in the preliminary design stage. The methodology of the study includes evaluating material attributes, structural systems, and building performance of a physical model in the digital environment by using a Mobile Augmented Reality (MAR) interface. Because the cameras in MAR environment are mobile, the range of views can be expanded, and/or designs can be superimposed on user interfaces virtually. Thus, object interaction and navigation are all made possible. By offering a comprehensive, synchronized, and interactive design environment, where material, structure, and performance factors are incorporated both in physical and digital models, the suggested methodology will potentially aid users' decision-making process.
Keywords
Mobile Augmented Reality (MAR), Material-based Computational Design (MCD), Building Performance
الملخص (Abstract in Arabic)
بالرغم من استخدام كل من النماذج المادية والرقمية في العملية التصميمية لتمثيل التصميم، إلا أنها عادة لا تعمل في انسجام تام. ومن أجل التنسيق بين هذين النوعين من النماذج، فإن التغييرات التي يتم إجراؤها في أحد النماذج يتم ترجمتها بشكل عام إلى النموذج الآخر لاحقًا. تهدف هذه الدراسة إلى توفير إطار عمل مفاهيمي لنموذج متناسق ومتزامن لاستخدام مواد البناء والإنشاء والأداء في مرحلة التصميم الأولية. تتضمن منهجية الدراسة تقييم سمات مواد البناء والأنظمة الإنشائية وأداء المبنى لنموذج مادي في البيئة الرقمية باستخدام واجهة الواقع المعزز المحمول (MAR). نظرًا لأن الكاميرات في هذه البيئة متحركة، يمكن توسيع نطاق العروض و/ أو يمكن تركيب التصميمات على واجهات المستخدم افتراضيًا. وبالتالي، يصبح التفاعل بين الكيانات والأشياء والتنقل ممكنًا. من المأمول أن تساعد المنهجية المقترحة في دعم عملية صنع القرار لدى المستخدمين من خلال توفير بيئة تصميم شاملة ومتزامنة وتفاعلية، حيث يتم دمج عوامل المواد والإنشاء والأداء في كل من النماذج المادية والرقمية.
الكلمات الدالة (Keywords in Arabic)
الواقع المعزز المحمول، التصميم الحوسبى المبنى على أساس مواد البناء، أداء المبنى.
Disciplines
Architecture | Arts and Humanities | Education | Engineering
Recommended Citation
KARACIF, ESRANUR and YAZICI, SEVIL
(2023)
"A METHODOLOGY FOR MATERIAL-BASED COMPUTATIONAL DESIGN SUPPORTED BY MOBILE AUGMENTED REALITY APPLICATION,"
Architecture and Planning Journal (APJ): Vol. 28:
Iss.
3, Article 26.
DOI: https://doi.org/10.54729/2789-8547.1221
Article Language
EnglishIncluded in
Architecture Commons, Arts and Humanities Commons, Education Commons, Engineering Commons