Abstract
With the advancement of augmented and virtual reality technologies both in scale as well as accessibility, the Metaverse (Stephenson, 1992, Hughes, 2022) has emerged as a new digital space with potential for the application of architectural creativity and design.With blockchain integration, the concept of the Metaverse shows promise in creating a “decentralised” space for design and creativity with rewards for its participants. As a platform that incorporates these technological components, does the Metaverse have utility for architectural design? Is there something truly novel in what the Metaverse brings to architectural computing, and architectural design? The paper constructs a qualitative knowledge graph that can be used for the evaluation of various kinds of Metaverses in and for architectural design. We use Design Science Research methods to develop the knowledge graph and its evaluative capacity, stemming from our experience with two Metaverses, Decentraland and Cryptovoxels. The paper concludes with a discussion of knowledge and practice gaps that are evident, framing the opportunities that architects might have in the future in terms of developing Metaverse(s).
Keywords
Metaverse, Virtual Reality, Digital space, Augmented Reality, Blockchain
الملخص (Abstract in Arabic)
مع تقدم تقنيات الواقع المعزز والافتراضي من حيث الحجم وإمكانية الوصول، برزت تقنية الميتافرس كمساحة رقمية جديدة مع إمكانية تطبيق الإبداع والتصميم المعماري. وعن طريق إدماج تقنية البلوكتشين، أصبحت تقنية الميتافرس واعدة في إنشاء مساحة "لامركزية" للتصميم والإبداع مع إصدار مكافآت للمشاركين فيها. وهنل يكمن السؤال: كمنصة تضم هذه المكونات التكنولوجية، هل لدى الميتافرس فائدة بالنسبة للتصميم المعماري؟ هل هناك شيء جديد حقًا فيما تجلبه إلى مجال الحوسبة المعمارية والتصميم المعماري؟ تنشئ هذه الورقة البحثية رسمًا بيانيًا معرفيًا نوعيًا يمكن استخدامه لتقييم أنواع مختلفة من الميتافرس في التصميم المعماري ومن أجله. نستخدم فى هذا البحث أساليب بحث علوم التصميم لتطوير الرسم البياني للمعرفة وقدرته التقييمية والنابعة من تجربتنا مع اثنين من منصات الميتافرس: ديسنترالاند وكريبتوفوكسلز. تختتم الورقة بمناقشة الفجوات الواضحة فى كل من مجالى المعرفة والممارسة، وتأطير الفرص التي قد تكون للمعماريين في المستقبل من حيث تطوير عوالم الميتافرس.
الكلمات الدالة (Keywords in Arabic)
الميتافرس، الواقع الافتراضى، الفراغ الرقمى، الواقع المعزز، تقنية البلوكتشين.
Disciplines
Architecture | Arts and Humanities | Education | Engineering
Recommended Citation
AWAN, ABEEHA; PROKOP, ŠIMON; VELE, JIŘÍ; DOUNAS, THEODOR; LOMBARDI, DAVIDE; AGKATHIDIS, ASTERIOS; and Kurilla, Lukas
(2023)
"QUALITATIVE KNOWLEDGE GRAPH FOR THE EVALUATION OF METAVERSE(S) - IS THE METAVERSE HYPE OR A PROMISING NEW FIELD FOR ARCHITECTS?,"
Architecture and Planning Journal (APJ): Vol. 28:
Iss.
3, Article 23.
DOI: https://doi.org/10.54729/2789-8547.1218
Article Language
EnglishIncluded in
Architecture Commons, Arts and Humanities Commons, Education Commons, Engineering Commons