•  
  •  
 

Keywords

النازحون، الانبساط، العصابية، القبول، التفتح، الإتقان, Displaced, extraversion, neuroticism, agreeableness, openness, conscientiousness

Disciplines

Architecture | Arts and Humanities | Education | Law

Abstract

تمثل قضية النازحين السوريين إلى لبنان تحديًا كبيرًا، على المستويات الاجتماعية، والاقتصادية، والنفسية، هذا بالإضافة إلى مسألة النازحين الفلسطينيين إلى لبنان بعد نكسة عام 1948. والافتراض الأساسي في هذه الدراسة، مفاده أن الظروف الصعبة التي يعيشها النازحون، يمكن أن تؤثر في سمات شخصياتهم. واشتملت عينة هذه الدراسة على (430) من اللاجئين السوريين (ن = 204) والفلسطينيين (ن = 226) من الجنسين، أجابوا جميعًا عن القائمة العربية للعوامل الخمسة الكبرى للشخصية، واتسمت هذه القائمة بمعاملات ثبات ألفا بين المقبولة والمرتفعة في العينتين. وقام بتطبيق هذه القائمة (15) اختصاصيًا اجتماعيًا، في شهري فبراير ومارس عام 2022. وكشفت النتائج عن فرق دال إحصائيًا بين الجنسين في العصابية لدى العينة السورية، وكذلك العينة الفلسطينية، إذ كان متوسط النساء أعلى، ولم تكن الفروق بين الجنسين دالة إحصائيًا بين الجنسين في بقية عوامل الشخصية. وعند مقارنة السوريين والفلسطينيين في عوامل الشخصية، ظهر فرق واحد دال إحصائيًا في عامل العصابية، إذ كان متوسط السوريين أعلى من الفلسطينيين، وانطبق ذلك على الجنسين. وعند حساب معاملات الارتباط بين العوامل الخمسة للشخصية، ظهر أن معاملات الارتباط في العينة الفلسطيينية من الجنسين مجتمعين، ضعف نظيرتها في العينة السورية من الجنسين (10 مقابل 5 معاملات ارتباطً دالة إحصائيًا). وبإجراء التحليل العاملي لمعاملات الارتباط بين عوامل الشخصية بطريقة المكونات الأساسية، استخرج عاملان في العينة السورية، سميا: "الشخصية المتزنة"، و"العصابية في مقابل الانبساط"، في حين استخرج عامل واحد ثنائي القطب في العينة الفلسطينية سمي: "الشخصية المتزنة في مقابل العصابية". وعند المقارنة بعينة مصرية تعيش في بيئة مستقرة، ظهر ارتفاع عوامل الانبساط، والقبول، والإتقان في العينتين السورية والفلسطينية، وهو ما يساعدهم على التوافق للظروف الراهنة.

Author ORCID Identifier

Ahmad Abdel Khalek - https://orcid.org/0000-0001-9463-1388

Mayssah El Nayal - https://orcid.org/0000-0002-9023-9108

Olfat Mahmoud - https://orcid.org/0000-0002-1281-6811

English Abstract

Syrian refugees in Lebanon are a major challenge at the social, economic and psychological levels, in addition to the issue of the Palestinian refugees in Lebanon in the wake of the Naksaa of 1948. The main hypothesis of this study is that the difficult circumstances experienced by the displaced may affect their personality traits. The sample consisted of 430 individuals, (n=204) Syrian refugees and (n=226) Palestinian refugees of both sexes. All the members of the sample responded to the Arabic Inventory of the Five Big Personality Factors. The inventory enjoys good to high alpha coefficients in both samples, and was administered by 15 social specialists during February and March 2022. The findings revealed statistically significant differences in neuroticism in both the Syrian and the Palestinian samples. Women’s mean scores were higher, while there were no statistically significant differences between the sexes on any of the other personality factors. Upon comparing the Syrian and the Palestinian samples on the personality factors, one statistically significant difference appeared in the neuroticism factor, where the Syrian mean scores were higher than those of the Palestinians, including the sexes. Calculating the correlation coefficients among the five factors, it was shown that the correlations in the Palestinian sample of both sexes were twice that of the Syrian sample of both sexes (10 to 5 statistically significant correlations). By conducting a factorial analysis of the correlations between the personality factors, two factors were extracted from the Syrian sample, labelled “Balanced Personality” and “Neuroticism vs. Extraversion”. In the sample of Palestine, one bipolar factor was extracted labeled “Stable personality vs Extraversion” Upon comparison with an Egyptian sample that lives in a stable environment, the factors of extraversion, conscientiousness in both the Syrian and the Palestinian samples were found to increase, which enables them to adapt to the current circumstances.

DOI

https://www.doi.org/10.54729/BHRT8429

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.