English Title
The Role of Social Media Entrepreneurs in Developing the Iraqi Digital Media Marketing: An Analytical Stud
Keywords
Digital Media, Freelance Journalist, Media Enterprise, Social Media, Strategic Acquisition
Disciplines
Architecture | Arts and Humanities | Education | Law
Abstract
يتميز واقع الاعلام في العراق بحالة نادرة لاتشبه مثيلاتها في المنطقة على صعيدي المهنة وامتلاك المؤسسات الاعلامية التقليدية، حيث مازالت أغلبية تلك المؤسسات مملوكة لأحزاب وشخصيات من ذوي النفوذ السياسي،لاسيما الأحزاب الحاكمة، لأن انشاء أي مؤسسة اعلامية تقليدية مرهون برأس مال كبير أولاً، وموارد بشرية ثانياً. لذلك درست هذه الورقة البحثية ديناميكيات التحول في سوق الإعلام العراقي مع التركيز على العوامل التي تساعد على مشاركة ودمج رواد الأعمال في مجال الإعلام وشركات الوسائط الرقمية التي تستهدف الجمهور على وسائل التواصل الاجتماعي. وتُعد هذه الدراسة من الدراسات الوصفية التحليلية، وقد استخدمت أسلوب المقابلة المفتوحة والمعمقة كأحد أساليب البحث الكيفي مع (19) من رواد الأعمال في مجال الإعلام وثلاثة من مديري شركات الانتاج الإعلامي.
كشفت الدراسة أن مساحة الحرية النسبية مع وجود تقنيات الاتصال المتقدمة المتاحة، شجعت رواد الأعمال في المجال الاعلامي على دفع عجلة الواقع النمطي لوسائل الإعلام التقليدي في العراق، وذلك عن طريق إنتاج المخرجات الاعلامية المبتكرة ثم بيعها وبثها عبر حساباتهم الخاصة في مواقع التواصل الاجتماعي التي أصبحت شائعة بين مستهلكي وسائل الإعلام.
Author ORCID Identifier
Sherko J. Mohammad - https://orcid.org/0000-0001-5111-9819
Alaa M. Akkof - https://orcid.org/0000-0003-3234-6279
Ahmed O. Bali - https://orcid.org/0000-0002-4458-5683
Recommended Citation
Mohammad, Sherko J.; Akkof, Alaa M.; and Bali, Ahmed O.
(2022)
"دور رواد مواقع التواصل الاجتماعي في تطور سوق وسائل الاعلام العراقي (دراسة تحليلية),"
BAU Journal - Society, Culture and Human Behavior: Vol. 3
:
Iss.
2
, Article 6.
DOI: https://www.doi.org/10.54729/AEWY1028
Available at:
https://digitalcommons.bau.edu.lb/schbjournal/vol3/iss2/6
DOI
https://www.doi.org/10.54729/AEWY1028
English Abstract
The reality of Iraqi media is characterized by a rare situation that is not similar to its counterparts in the region particularly in terms of profession and ownership of traditional media. The majority of media organizations are still owned by political parties and/or individuals with political influence. The founding and running of any traditional media organizations need large-capital and human resources. This study examines the dynamics of transformation in the Iraqi media market with special focus on the factors that help to integrate media entrepreneurs and digital media enterprises which target social media users. This study is considered as an analytical descriptive study and adopted qualitative method through conducting an in-depth interview with (19) media entrepreneurs and (3) managers of the media organizations. The study reveals that relative freedom space with existing advanced communication techniques encourage media entrepreneurs to overcome the stereotype of traditional media in Iraq by producing innovative media productions and posting on their social media and selling them too, this has become popular among social media users.