العنوان باللغة العربية (Arabic Title)
التنظيم القانوني للمؤسسة التجارية الإلكترونية في لبنان
Abstract
In the digital age, the economy and commerce sectors in Lebanon, as well as globally, have embraced advancements, leading to the emergence of e-commerce with its multifaceted models, thereby establishing the electronic commercial entity. These advancements necessitate a profound technological transformation, which, in turn, introduces critical legal challenges. These challenges threaten the stability and growth of such entities within traditional legal frameworks that are insufficiently equipped to address the complexities of the digital environment and the noticeable absence of specialized regulations. This study highlights the inadequacy and disjointed nature of the Lebanese legal framework governing electronic commercial entities. The current legal system is spread across different general laws, decrees, and resolutions, and exhibits pronounced deficiencies in adapting to technological innovations that have transformed the physical and conceptual aspects of these institutions, moving away from traditional concepts.
It is important that Lebanese legislators do not remain inactive in the face of these legal challenges. Instead, they should take inspiration from their Arab and European counterparts by creating a comprehensive law specifically for electronic commercial entities. This law should acknowledge the digital nature of these entities and ensure effective legal protection and strict oversight of their operations.
Keywords
Electronic Commercial institution - Domain Name - Electronic Payment Methods - Electronic Contracting - Electronic Signatures - Personal Data Protection and Electronic Consumer Rights - Domain Name of Commercial Websites - Electronic Consumer.
الملخص (Abstract in Arabic)
دخل العصر الرقمي الاقتصاد والتجارة في لبنان كما في العالم، فانبثقت عن ذلك التجارة الإلكترونية وتعددت أنماطها التي تولدت عنها المؤسسة التجارية الإلكترونية. التحول التكنولوجي فرض على تلك المؤسسة تحديات قانونية حرجة وجعل استقرارها ونموها يقفان على المحك بين نصوص قانونية تقليدية عاجزة عن مواكبة تحديات البيئة الرقمية والغياب الملحوظ للنصوص الخاصة. لذا تسلط هذه الدراسة الضوء على ضعف التنظيم القانوني اللبناني للمؤسسة التجارية الإلكترونية وتشرذمه بين العديد من القوانين والمراسيم والقرارات العامة وقصور التشريعات اللبنانية في مجاراة التطور التكنولوجي الذي دخل المؤسسة التجارية تحديدًا لجهة عناصرها المادية والمعنوية التي أضحت مغايرة لتلك المتعارف عليها وفق المفهوم الكلاسيكي للمؤسسة. عسى ألا يقف المشرع اللبناني أمام هذه التحديات القانونية التي تواجه اليوم عناصر المؤسسة التجارية الإلكترونية كالواقف أمام صندوق أسود، لا بل حبذا لو يحذو حذو نظرائه العرب والأوروبيين في إقرار قانون شامل خاص بهذه المؤسسة يعترف بطبيعتها الرقمية ويوفر حماية قانونية فعّالة ورقابة صارمة على عناصرها.
الكلمات الدالة (Keywords in Arabic)
المؤسسة التجارية الإلكترونية - الموقع الإلكتروني ( إسم الموقع أو إسم النطاق) – وسائل الدفع الإلكترونية – التعاقد الإلكتروني - التوقيع الإلكترونية - حماية البيانات الشخصية والمستهلك إلكترونيًا- إسم الموقع التجاري الإلكتروني (عنصر الإسم التجاري) – المستهلك إلكترونيًا (عنصر الزبائن).
Recommended Citation
Dolly Abouchakra,
(2025)
"THE LEGAL REGULATION OF E-COMMERCE IN LEBANON,"
BAU Journal - Journal of Legal Studies - مجلة الدراسات القانونية: Vol. 2024
, Article 7.
DOI: https://doi.org/10.54729/2958-4884.1139