•  
  •  
 

العنوان باللغة العربية (Arabic Title)

التأصيل الفلسفي لفكرة العدالة و مشروعية العقاب

اسم الباحث باللغة العربية Author(s) (Arabic)

الدكتورة دارين صقر

Abstract

The establishment of a legal system to combat injustice on the basis of justice is a perception which has accompanied mankind since ancient times. This perception remains unchanged as time and place are changeable. Justice is the general good that will regulate the relationship between the concepts of liberty and equality, which is manifold even in a single society. Although justice was at its core and its goals challenged by societies, the source of that idea varied from one sharia to another and from one people to another, especially since justice had emerged to govern relations between individuals in society on the basis of equality, and to compensate them for the harm that might be caused by others' actions. Indeed, justice has been the focus of the attention of philosophers and ancient jurists who have tried to lay the foundation of the law on ideal foundations and origins. But the ideal goal did not remain on its first picture, from the impact of positive legal trends justice took another picture. As an objective pursued by the law, it has become a source of law aimed at amending and expanding legal provisions to become a reserve or supplementary factor relied upon when positive law is vacant which is why it has become an effective and essential factor in the development of the law This study presents the formative dimension of the phases of the concept of justice and its relationship with the philosophy of law, whether through concept or by processing, all of which we seek to point out the importance of the philosophical dimension of this concept, which has occupied the interest of philosophers and intellectuals.

Keywords

Philosophy of justice- moral virtue- ideal principle- equality- philosophy of legislation

الملخص (Abstract in Arabic)

إن إقامة نظام قانوني لمحاربة الجور والظلم على أساس العدالة هو تصوّر قد رافق الإنسان منذ القِدَم، وهذا التصوّر يبقى ثابتاً لا يتغير، أما الزمان والمكان فهما العنصران الذان سيلحقهما التغيير، فالعدالة هي الخير العام الذي يكون من شأنه تنظيم العلاقة بين مفهوميّ الحرية والمساواة، وهي ذات مفهوم متعدد الأوجه حتى ضمن المجتمع الواحد. فالعدالة وإن إتحدت في جوهرها وغاياتها لدى المجتمعات إلا أن مصدر هذه الفكرة كان يختلف من شريعة إلى أخرى ومن شعب الى آخر، لا سيما وأن العدالة قد ظهرت لتحكم العلاقات بين الأفراد في المجتمع على أساس المساواة، ولتعوضهم عن الأضرار التي قد تلحق بهم بسبب تصرفات الآخرين. وبالفعل فقد كانت العدالة محط اهتمام الفلاسفة والفقهاء القدامى الذين حاولوا إرساء صرح القانون على أسس وأصول مثالية، ولكن الهدف المثالي لم يبقَ على صورته الأولى، فإنطلاقاً من وطأة الإتجاهات القانونية الوضعية أخذت العدالة صورة أخرى، وبعد أن كانت هدفاً يسعى له القانون، باتت مصدراً له ترمي إلى تعديل الأحكام القانونية وتوسيعها فأصبحت عاملاَ إحتياطياً أو مكملاً يُعوّل عليه لدى شغور القانون الوضعي، وهي لهذا السبب أصبحت عاملاً فعالاً وأساسياً في تطور القانون. نقف في هذه الدراسة على عرض البُعد التكويني للمراحل التي مرّ بها مفهوم العدالة وعلاقته بفلسفة القانون سواء عن طريق المفهوم أو عن طريق المعالجة، وكل هذا يصب في مسعانا للإشارة الى أهمية البعد الفلسفي لهذا المفهوم الذي شغل إهتمام الفلاسفة والمفكرين.

الكلمات الدالة (Keywords in Arabic)

فلسفة العدالة-فضيلة أخلاقية-مبدأ مثالي-المساواة-فلسفة التشريع

Article Language

Arabic
COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.