•  
  •  
 

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

دور المتصرف القضائي في إنقاذ المؤسسات التجارية -بين التشريع التونسي وبعض التشريعات العربية

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

د. آمال عبدالله- أستاذ مشارك في القانون الخاص، محاضر بكلية العلوم القانونية والسياسية والاجتماعية - جامعة قرطاج - تونس

Keywords

Distressed business, Restructuring Trustee, Judicial administrator, Bankruptcy

Keywords (Arabic) الكلمات الدالة

المتصرف القضائي، المعاون، الإفلاس، الوقاية من الإفلاس، إنقاذ المؤسسات، إعادة الهيكلة، إعادة التنظيم

Abstract

The research contains a comparative study between the Tunisian law and some Arab legislations concerning the role of “ judicial administrator” , to assist financially distressed business in re-construction operation, in order to avoid being subject to declaration of bankruptcy. The research analyze the development of Arab legislations from the traditional vision of bankruptcy and its restrictive rules, to the most recent vison, and its collaborative rules aiming to rescue financially distressed business. The comparative study analyses legal rules concerning the authority and requirements of appointing the judicial administrator.

Abstract (Arabic) الملخص باللغة العربية

يتضمن البحث مقارنة بين التنظيم القانوني لدور المتصرف القضائي، وهو احد معاوني القضاء في تنظيم وإدارة إجراءات إنقاذ المؤسسات التجارية من الإفلاس، في التشريع التونسي، و بين التنظيم القانون لأصحاب الدور الموازي للمتصرف القضائي، من مساعدين للقضاء في هذ المجال ، في بعض التشريعات العربية. يتضمن البحث تحليلا لدور المتصرف القضائي في إنقاذ المؤسسات التجارية المتعثرة من الإفلاس، من خلال استعراض تطور الرؤية التشريعية لقواعد الإفلاس في بعض الدول العربية ، من مرحلة التشدد في معاملة المدين المتعثر إلى مرحلة التعاون لإنقاذ نشاطه التجاري. كما تتضمن المقارنة تحليلا لدور المتصرف القضائي مع بيان شروط تعيينه وسلطاته

DOI

https://www.doi.org/10.54729/XKST2409

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.