•  
  •  
 

Article Title

الجو و الفضاء الخارجي في القانون الدولي العام Air and Space Navigation in the international public law

Abstract

حتى بداية القرن العشرين، لم يكن الجو يثير الكثير من الاهتمامات. لكن سرعان ما تغير الامر، اذ بات الجو كما البحر، مصدر خطر على سلامة الدولة ومجالا" للحفاظ على امنها وطريقا" للاتصال بباقي الحضارات والشعوب. لذلك عقدت عدة مؤتمرات دولية حول تنظيم الجو ووجهات استعماله، فكان اولها مؤتمر باريس 1919 وآخرها مؤتمر شيكاغو 1944. ومن مختلف الاحكام الصادرة عن تلك المؤتمرات، إضافة الى بعض الآراء ومئات الاتفاقيات الطيران الثنائية، تألف ما يعرف بقانون الجو. تعددت الآراء حول الوضع القانوني لطبقات الجو مع الاهتمام الجدي به مع بداية القرن العشرين. ثم ما لبث ان استقر الوضع بتكريس القانون الوضعي لمبدأ سيادة الدولة الخالصة على المجال الجوي الذي يعلوها. ولكن مراعاة مصلحة النقل الجوي والتجارة الدولية خففت من مبدأ السيادة بالسماح للطائرات المدنية الاجنبية بالمرور البريء، او التمتع ببعض الحريات التي عرفت بالحريات الخمس. يركز هذا البحث على الاتفاقيات التي رعت كل ما يعنى بالجو والفضاء الخارجي وتحديد اهم المبادئ التي ترعى هذا المجال ومنها: خضوع المجال الجوي لسيادة القانون، قيام اتصالات جارية بسيطة وطبيعة جارية الخ. There are legal agreements and rules governing air and space navigation that have been adopted and approved in several special treaties and protocols. Until the beginning of the twentieth century, the atmosphere did not arouse many interests. However, the situation soon changed, as the atmosphere, like the sea, became a source of danger to the safety of the state, an area to preserve its security and a way to communicate with other civilizations and peoples. Therefore, several international conferences were held on air regulation and the uses of it, the first of which was the Paris Conference 1919 and the last one the Chicago Conference 1944. Among the various rulings issued by those conferences, in addition to some opinions and hundreds of bilateral aviation agreements, consisted of what is known as the Air Law. This study addresses the sovereignty and the five principles of air navigation. In addition to the air transport agreements. This research focused on the United Nations Convention on Space Activities and the most basic important principles, which are: freedom to explore space and the moon and the rest of the planets, the Prohibition of national ownership of space, and the use of space for peaceful ends and for the benefit of all humanity.

Keywords

Legal frame-air and space navigation-the legal status of the plane-Organizing transportation-Using the air for radio and radio communication

This document is currently not available here.

COinS